Elektrotechnieken
Visie
Elektrotechnieken is een technisch-wetenschappelijke studierichting uit de dubbele finaliteit. Leerlingen krijgen een brede algemene vorming en maken ook uitgebreid kennis met industriële technologie. Het specifiek gedeelte steunt op een wetenschappelijke basis van technische vakken (toegepaste elektriciteit en toegepaste mechanica) en de praktische uitvoering zoals beschreven in de onderliggende beroepskwalificatie(s). Daarnaast besteden leerlingen veel aandacht aan STEM-vaardigheden.
Leerlingenprofiel
Elektrotechnieken is een studierichting die uitermate geschikt is voor leerlingen met interesse in technologie en in het bijzonder in residentiële, tertiaire en industriële elektrische toepassingen. In deze studierichting werken leerlingen niet alleen met hun hoofd, maar gaan ze ook aan de slag met toepassingen in technische realisaties. Ze maken o.a. kennis met verschillende materialen, gereedschappen en technieken en ontwerpen en realiseren constructies en/of installaties, al dan niet met behulp van ICT.
Overgang
Elektrotechnieken uit de tweede graad is inhoudelijk verwant met de volgende studierichtingen in de derde graad:
- Elektronicatechnieken
- Elektrotechnieken
- Industriële ICT
- Podiumtechnieken

Lessentabel
3de jaar | 4de jaar | |
---|---|---|
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Artistieke expressie | 1 | |
Burgerschap | 1 | |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Levensbeschouwing | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 |
Nederlands | 3 | 3 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Richtingspecifieke vakken | ||
Mechanica | 1 | 1 |
Project STEM | 1 | 1 |
PV/TV Elektriciteit | 2 | 2 |
PV/TV Elektrotechnieken | 8 | 8 |
Toegepaste Informatica | 1 | 1 |
TOTAAL | 32 | 32 |